Înainte de a începe căutările, trebuie să stii ce îți dorești. Acest principiu se aplică și în cazul în care cauți un job. Iată câțiva pași pe care ai putea să îi urmezi:
Identifică-ți punctele forte și cum le poți pune în valoare în vederea unei bune alinieri cu așteptările profesionale. În momentul în care vei pregăti această analiză, te va ajuta să ai în vedere următoarele întrebări:
La ce sunt bun/ă?
Ce am învățat până acum?
Cum pot să mă diferențiez de ceilalți candidați?
Aceste întrebări te vor ajuta să ai o abordare originală și să eviți descrierile generice.
Asigură-te că folosești platformele potrivite pentru o căutare cât mai eficientă. Paginile de cariere, de Facebook, LinkedIn pot fi resurse foarte valoroase, dar este bine să ai în vedere alte platforme unde sunt prezente companiile vizate.
Asigură-te că ai citit descrierea postului înainte de a aplica și alege poziții cu care te potrivești. Urmărește cu atenție cerințele din anunț, asigură-te să deții competențele obligatorii și pune-ți-le în valoare; nu uita nici de competențele care nu sunt eliminatorii, însă constituie un avantaj pentru selecție.
Oferta de angajare este un document emis de angajator și reprezintă angajamentul său față de o viitoare colaborare. Aceasta cuprinde informațiile esențiale, ce se vor regăsi apoi în contractul de muncă. Adesea este transmisă atât verbal, cât și în scris, si solicită un răspuns într-un timp limitat.
Atunci când îți vom propune să te alături echipei Michelin, oferta va cuprinde următoarele informații: numele tău, adresa de domiciliu, date de identificare, încadrarea, denumirea internă a poziției, departamentul, riscurile specifice postului (dacă este cazul), atribuțiile, criteriile de evaluare, data de începere a activității, durata contractului de muncă, durata concediului de odihnă, salariul de bază lunar, alte bonusuri (dacă este cazul), beneficiile, durata preavizului, durata muncii (numărul de ore lucrate pe săptămână) și durata perioadei de probă.
Înainte de a accepta propunerea de colaborare, evalueaz-o cu atenție, astfel încât să iei o decizie în cunoștință de cauză. Ultimul lucru pe care vrei să îl faci este să iei o decizie pripită, pe care o poți regreta mai târziu.
Dacă ai două oferte de luat în considerare, fă-ți o listă cu argumente pro și contra pentru fiecare, pentru a te ajuta să decizi pe care să o accepți.
Cântărește avantajele și dezavantajele și ia-ți timp să analizezi oferta, pentru a fi absolut sigur că poziția este potrivită pentru ține. Pot exista motive foarte bune pentru a oferi un răspuns negativ. Este perfect acceptabil să ceri angajatorului timp de gândire, dacă nu ești sigur, și să soliciți informații suplimentare.
Iată câteva lucruri pe care să le evaluezi înainte de a spune „da”:
Asigură-te că ai luat în considerare întregul pachet de compensare, nu doar salariul.
Salariul de bază este esențial, iar până în acest moment al procesului de recrutare, probabil ai discutat despre salariu cu recrutorul, chiar și în termeni generali. Prin urmare, există șanse mari ca salariul oferit să fie aproape de ceea ce cauți. Îți poate fi de ajutor să știi cum sunt plătite rolurile cu același nivel de responsabilitate, în industrii similare.
Beneficiile fac parte din pachetul de compensare și pot face diferența, dacă salariul este mai mic decât cel anticipat. Acest lucru este valabil mai ales în ceea ce privește asigurarea de sănătate/abonamentul de servicii medicale, asigurarea cheltuielilor de transport, rambursarea anumitor cheltuieli, tichete de masă și așa mai departe.
Dacă nu ești sigur de avantajele oferite, solicită informații suplimentare sau clarificări.
Ai înțeles responsabilitățile jobului, munca pe care o vei face?
Asigură-te că îți va permite să utilizezi abilitățile care sunt importante pentru tine. Gândește-te dacă ai încredere în companie și produse sau serviciile sale. Fii convins că îți dorești să contribui la rezultatele organizației și că îți va face plăcere să lucrezi alături de oamenii pe care i-ai cunoscut în timpul procesului de recrutare.
Este acest rol o mișcare laterală sau o promovare? Rolul / funcția este o considerație subiectivă, însă este important să fie aliniată pregătirii și așteptărilor tale.
Dacă îți dorești să îți dezvolți abilitățile, asigură-te că organizația pune accentul dezvoltarea talentelor, prin formare, mobilitate și promovare internă. Află dacă vei avea acces la training continuu sau nu. Descoperă căile de dezvoltare existente și ce va fi nevoie să faci pentru a le urmări.
Pe piața muncii de astăzi, nicio poziție nu este pentru totdeauna. Cu fiecare pas pe care îl faci trebuie să îți urmezi planul de carieră. Află care sunt șansele reale de promovare și fii deschis pentru mutări laterale, ce pot aduce îmbunătățiri semnificate competențelor tale.
Poate fi dificil să evaluezi mediul de lucru, până când nu lucrezi efectiv într-o companie. Însă interacțiunile avute cu viitorul manager sau colegi ar trebui să fie un indicator suficient de bun. Asigură-te că adresezi întrebări cu privire la cele mai importante aspecte pentru tine. De asemenea, poți afla multe căutând foști angajați ai companiei în rețeaua ta sau din evaluările de pe site-urile de profil.
Informează-te cu privire la reputația companiei și fii convins că te identifici cu valorile ei.
Odată identificate cele mai importante elemente ale ofertei de angajare, compară lista de avantaje și dezavantaje cu jobul actual. Dacă unele elemente cântăresc mai greu decât altele, luarea deciziei va fi mai ușoară.
Indiferent de alegerea făcută, dacă vei accepta sau nu oferta de angajare, informează angajatorul în scris, politicos și concis.
După absolvire, planificarea carierei ar trebui să îți aducă speranță și energie. Dar poate fi frustrant să te adaptezi la viața de după facultate: ai nevoie de experiență pentru a obține un loc de muncă, dar ai nevoie de un loc de muncă pentru a dobândi experiență. Din fericire, poți obține un loc de muncă chiar și cu experiență profesională limitată (sau fără). Candidații cu mai multă experiență se bazează adesea pe abilități transferabile atunci când aplică la un loc de muncă în afara ariei lor de expertiză. Și asta poți face și tu.
Gândește-te la CV-ul tău ca la cartea ta de vizită. Iată câteva sfaturi pentru a redacta un CV ușor de citit, atrăgător, care le va lăsa o impresie pozitivă recrutorilor.
Începe cu aptitudinile – identifică-ți punctele forte:
Gândește-te la punctele tale forte; pentru a le identifica, te poți ajuta de diverse instrumente de autoevaluare: analiză SWOT, teste de evaluare online.
Folosește cuvinte cheie
Pentru a te asigura că CV-ul tău apare mai des în căutările unui recrutor, utilizează cuvinte cheie relevante pentru domeniul tău. Cel mai bun loc pentru a găsi cuvintele cheie potrivite sunt anunțurile de recrutare. Citește anunțurile de locuri de muncă din domeniul tău de interes și descoperă cuvintele cheie pe care urmează să le incluzi în CV. Le poți plasa în secțiunea despre educație sau în cea despre competențe - ceea ce este important este să se potrivească acolo în mod natural.
Până la urmă, CV-ul perfect este cel care îți poate aduce job-ul la care ai visat. La Michelin, te putem ajuta să acumulezi experiența necesară; fă-ți CV-ul și aplică la un rol de intern sau de trainee.
Interviurile de angajare au multe caracteristici comune. În primul rând, un CV pe care îl redactezi cât mai bine, o scrisoare de motivație care să fie interesantă și, bineînțeles, discuția cu angajatorul. Aparent, toate interviurile seamănă între ele, însă realitatea este mai diferită decât ai crede. Descoperă sfaturi pentru a te pregăti pentru orice interviu!
Tipul interviului: față în față, online sau la telefon
Cum să te îmbraci la interviul de angajare
Cum să pregătești un discurs interviu de angajare
Cum să răspunzi la anumite întrebări interviu
Companiile moderne și axate pe eficiența tehnologiei actuale preferă să-și susțină procesele de angajare prin interviuri online, cel puțin ca primă etapă. Totuși, interviurile față în față au o importanță deosebită pentru mulți angajatori, pentru că, până la urmă, întâlnirile fizice ne definesc pe noi ca oameni.
Există și posibilitatea unor interviuri mixte. De exemplu, selecția poate începe printr-un simplu interviu telefonic, de câteva minute, dar foarte important, ca primă impresie. Apoi, poate urma fie un interviu online, fie unul „față în față”, respectiv cu prezență fizică la sediul companiei. Cele din urmă pot fi și interviuri finale, însă nu întotdeauna se întâmplă asta.
Hai să vedem împreună cum să te pregătești cu succes pentru fiecare tip de interviu în parte.
Interviul față în față sau cu prezență fizică la sediul companiei este unul clasic, cu care cel mai probabil ești deja obișnuit. Inițial, întâlnirea poate fi cu persoana de HR desemnată de companie sau, mai nou, poate fi prezent, pentru a eficientiza procesul de angajare, și managerul de departament sau poate chiar CEO-ul companiei.
Fiecare angajator are strategia sa de recrutare a personalului, așa că poți avea unul sau mai multe interviuri pentru jobul la care ai aplicat, asta dacă treci cu succes fiecare etapă de recrutare. De exemplu, la Michelin ai parte de o experienta unica de recrutare.
Ține cont de următoarele sfaturi, atunci când ai un interviu față în față:
Asigură-te că ai detalii despre locație. Până la momentul interviului, vei primi pe e-mail detaliile cu privire la locația de desfășurare a acestuia. Caută pe internet și vezi care sunt cele mai simple rute de a ajunge acolo. În plus, solicită detalii din timp, dacă nu este totul suficient de clar.
Sosește mai devreme. Dacă ai foarte clar detaliile despre locație, calculează timpul de sosire, astfel încât să ajungi cu 10-15 minute mai devreme, de exemplu. Vei putea să te instalezi confortabil în sala interviului, fără grabă.
Vocea și limbajul corpului. Se observă excelent în cadrul acestui tip de interviu. Nu este deloc ușor să ai un discurs impecabil, până la urmă, nu ești la conferințele TED Talks, dar poți controla vocea și limbajul corpului, pentru a reuși să închei cu succes un interviu. Fii calm în vorbire, fă pauze scurte, păstrează o tonalitate moderată față de interlocutor. Adoptă o poziție confortabilă și, în același timp, elegantă pe scaun. Stai cu mâinile și picioarele relaxate, altfel, vei transmite semne de agitație, emoție, nerăbdare etc. Păstrează contactul cu interlocutorul, atunci când vorbești.
Arta de a-ți vinde abilitățile. Adevărul este că vânzarea este o artă. La un interviu, trebuie să reușești, într-un timp limitat, să îți vinzi abilitățile într-un mod onest, nu modest. Poți apela la diverse artificii pentru brandingul tău personal, dar reține faptul că ceea ce afirmi se poate reflecta mai târziu în cadrul companiei. Așadar, vorbește despre abilitățile tale reale, demonstrate în trecut, și care îl pot ajuta pe angajator în viitor.
Mulțumiri. Indiferent că ți-a lăsat o impresie bună sau rea, mulțumește-i angajatorului pentru timpul și interesul acordate și roagă-l să îți trimită un feedback, fie el și negativ. Până atunci, tot ce poți face este să ai răbdare.
Un interviu online poate fi mai puțin stresant pentru tine, decât unul fizic, deoarece te afli în zona ta de confort, acasă sau în orice alt loc familiar. Dar nu uita, interviurile online sunt la fel de importante ca interviurile în persoană.
Angajatorii folosesc instrumente specifice pentru testarea candidaților. De exemplu, Michelin folosește interviul de recrutare structurat. Ne pasă de tine și este foarte important să știi că punem accentul pe acuratețea informațiilor pe care ni le oferi în cadrul interviurilor, respectiv măsurăm toate răspunsurile candidaților cu aceeași scală. De asemenea, ne interesează experiența ta profesională și competențele tale, așa că ne vom pregăti cu câteva întrebări și din această zonă. Este o situație din care toate părțile ies în câștig, în ceea ce privește eficiența, corectitudinea și integritatea procesului.
Ți se pare interesantă această modalitate de testare online și, mai mult decât atât, ai găsit un job potrivit pe pagina noastră de posturi vacante? Te invităm să aplici și să ne cunoaștem online!
Alege o încăpere lipsită de zgomote, iar dacă este nevoie, închide fereastra și ușa. Dacă mai sunt alte persoane în locuință în timpul programării interviului online, asigură-te că acestea știu că vei susține un interviu și că îți vor asigura liniștea necesară. De asemenea, pregătește o cameră cu o luminozitate foarte bună. În plus de asta:
Echipamente. Asigură-te de buna funcționare a echipamentelor audio-video (laptop, căști etc.) pe care le folosești în desfășurarea interviului, precum și a programelor tipice de conferință (Skype, Zoom etc.).
Internet. Verifică starea conexiunii principale la internet, iar dacă ai un back-up, cum ar fi un hotspot cu datele mobile, activează-l, pentru a fi gata de funcționare.
Confort. Poți sta la birou sau pe un fotoliu, dacă nu te încurcă echipamentele necesare bunei funcționări a interviului. Poziția trebuie să fie una firească, în care camera video să te capteze de la bust în sus. Elimină din cadru obiecte și produsele nedorite. Pregătește-te de interviul online cu 10-15 minute înainte de a începe.
Când ești în căutarea unui loc de muncă, este important să fii pregătit pentru interviul telefonic, deoarece mulți angajatori încep procesul de recrutare cu un apel. Scopul acestuia este de a evalua competențele tale, în raport cu cerințele postului la care ai aplicat. Recrutorul va selecta doar acei candidați ce vor merge în etapa următoare, care poate fi o testare sau chiar interviul fizic final.
Acest interviu poate fi programat în avans, prin email/telefon, sau poate fi un apel în care să fii reținut pentru câteva minute. Indiferent de situație, această primă discuție îți poate oferi un avantaj față de ceilalți candidați, dacă urmezi aceste sfaturi:
Documentează-te cu privire la companie. Poți accesa site-ul angajatorului, paginile de social media sau poți citi mărturii ale angajaților. Familiarizează-te cu industria, domeniul de activitate, produsele și serviciile oferite. Acest lucru te va ajuta să oferi răspunsuri personalizate și să pui întrebări. Dacă ai aflat numele intervievatorului, poți căuta profilul său de LinkedIn, pentru a începe documentarea de acolo. Pregătește-ți răspunsuri pentru eventualele întrebări legate de studii, certificări, experiență profesională și alte competențe identificate în anunțul de angajare. Nu uita să îți pregătești și 2-3 întrebări pe care să le adresezi la final.
Deschide CV-ul și descrierea rolului și asigură-te că le ai lângă tine, în momentul interviului. Din cauza emoțiilor, este posibil să uiți anumite detalii, dar, în acest mod, vei avea la îndemână informațiile necesare. Alocă timp pentru a-ți potrivi calificările cu fișa postului, astfel încât să poți spune de ce ești un candidat potrivit pentru acea funcție vacantă.
Alege locul potrivit, pentru a acorda atenție deplină discuției. Asigură-te că te afli într-o zonă cu semnal bun pentru telefonul mobil, unde este suficient de liniște, pentru a auzi foarte bine conversația. Evită locurile cu zgomot de fond, prezența altor persoane sau orice îți poate distrage atenția. Dacă te afli într-un loc public, încearcă să te îndrepți într-o zonă mai liniștită, respectiv să folosești căști. Nu ezita să soliciți politicos reprogramarea interviului, dacă momentul nu este potrivit.
Păstrează un ton profesional, fii politicos, vorbește clar, răspunde concis și argumentat. Ascultă cu atenție interlocutorul și nu te grăbi să răspunzi, până când nu termină de adresat întrebarea. Poți afla detalii suplimentare celor din anunțul de angajare, cu privire la sarcini, proces de recrutare sau beneficii. Nu în ultimul rând, zâmbește! Deși recrutorul nu te poate vedea, rămâi optimist și zâmbitor pe tot parcursul discuție, deoarece acest lucru se simte în tonul vocii.
Arată entuziasm și interes. Una dintre cele mai mari greșeli pe care candidații le fac în interviul telefonic este lipsa de energie și de motivație. Întreabă despre diferitele aspecte ale locului de muncă și exprimă-ți interesul real cu privire la această oportunitate. Pe măsură ce discuția se apropie de final, asigură-te că afli care sunt următorii pași în procesul de recrutare și când ai putea primi un feedback pentru această primă etapă. Finalizează discuția într-o notă pozitivă - te va ajuta să ieși în evidență și să arăți că ești cu adevărat interesat de această poziție.
În viziunea majorității angajatorilor, regulile ținutei la un interviu sunt, aproape, standardizate. Este vorba despre un principiu simplu și eficient, de care să ții cont: decența vestimentară. Aceasta nu va face altceva decât să te ajute să lași o impresie bună companiei în care vrei să lucrezi.
Prin urmare, adoptă o ținută vestimentară office, casual, smart-casual. Nu ai cum să dai greș cu aceste stiluri vestimentare. În plus, mai ține cont și de profilul companiei, dacă vrei să impresionezi într-un mod plăcut și creativ, din punctul de vedere al ținutei. Poate să fie o companie cu reguli formale de business sau informale. De exemplu, o companie producătoare de jocuri video poate aprecia un tricou sau o cămașă care să valorifice spiritul
de gaming. Analizează puțin albumele de fotografii cu echipa, din social media, sau anumite interviuri date de managerii din companie, care pot comunica un cod vestimentar anume pe care îl apreciază la angajații lor.
Cu o zi sau două înainte de interviul de angajare, poți pregăti un discurs pe care să-l revizuiești în ziua interviului. Este ideal să faci asta înainte de a pleca de acasă, deoarece pe drum este un bun moment să intri într-o stare de relaxare. Descoperă cei trei pași importanți pe care să îi ai în vedere:
Amintește-ți de cerințele jobului, respectiv recitește anunțul de angajare la care ai aplicat. Practic, alături de CV-ul tău, este punctul de plecare al unui discurs de angajare.
Caută informații suplimentare despre companie, în cazul în care mai este nevoie și ai neclarități. Dacă ai posibilitatea asta, citește cu atenție discursurile sau interviurile date de managerii companiei în presă. Nu le omite, deoarece pot conține informații prețioase, pe care le poți include în discursul tău.
Gândește-te la calitățile tale și cum le poți pune în valoare în cadrul companiei. Mai devreme sau mai târziu, vei ajunge să vorbești despre ele, iar tu trebuie nu doar să enumeri calitățile, ci să le detaliezi, cu experiențe și situații prin care ai trecut. Detalierea calităților nu este văzută de angajator în CV, așadar, este momentul să îți valorifici prezentarea personală cât mai bine posibil. Atenție la lungimea discursului, care trebuie să fie unul relativ scurt, fără a intra în detalii fără importanță pentru angajator.
Teama despre întrebări la interviu (și cum răspunzi mulțumitor la ele) este una cât se poate de normală, însă trebuie să știi că totul se învârte în jurul jobului la care ai aplicat.
Pare atât de simplă întrebarea asta, încât poți considera că ai răspunsul perfect. Deși este o întrebare care sparge gheața unui interviu, în fond, angajatorul vrea să afle o valoare de-a ta care l-ar putea interesa. Dacă te vei apuca să-ți povestești CV-ul, cum mulți au tendința, vei fi oprit. Nu asta e ideea. Un mic secret este să ții cont de descrierea jobului la care ai aplicat.
De exemplu, pentru un job în marketing trebuie să punctezi despre creativitate, dinamică, inovație etc.
O întrebare la care nu trebuie să ai deloc ezitări. În principiu, răspunsurile bune sunt cele îndreptate către aptitudini. Ele pot fi practice (hard skills), adică ce știi efectiv să faci în așa fel încât să aduci valoare în companie, sau soft (soft skills) - acestea au devenit din ce în mai căutate de angajatori. Se referă la aptitudini precum puterea de adaptabilitate, comunicarea și relaționarea cu oamenii, gândirea analitică și creativitatea. Să te pregătești cu câteva exemple sau situații cu care te-ai confruntat la jobul actual sau în trecut.
Îți recomandăm să te gândești la valorile și misiunea companiei, pentru că de aici vei putea culege informații esențiale. Cu ele vei putea oferi un răspuns care să accentueze motivația ta de a lucra în compania la care ai aplicat. De exemplu, ai în vedere modelul de business și cultura organizațională, două aspecte în care trebuie să te regăsești și tu. Altfel, angajatorul poate considera că nu ești tocmai omul potrivit. În plus, ai în vedere ce îți oferă compania. În cadrul Michelin, ai șansa unui parcurs profesional pentru a-ți dezvolta întregul potențial.
Nu este un secret pentru nimeni că muncești pentru a câștiga bani. Ai nevoie de bani, dar nu spune sub nicio formă că banii te motivează la un loc de muncă. Angajatorul vrea să știe, de fapt, ce te face să vii cu plăcere la locul de muncă. Poți vorbi foarte bine despre dezvoltarea ta personală, care să contribuie la succesele companiei, poți vorbi despre faptul că te regăsești să lucrezi în cadrul unei echipe sau că îți place să ajuți oamenii, mai ales dacă firma este una de prestări servicii.
Întrebarea poate face referire atât la planurile tale profesionale, cât și la cele personale. Din punct de vedere profesional, poți răspunde având în vedere jobul la care ai aplicat. Dacă îți dorești să te implici și să crești în direcția aleasă, angajatorul va putea să considere că te gândești la un job stabil, pe termen mediu și lung. Pe scurt, poate conta pe tine, pentru că nu ești doar în trecere prin companie. Pe de altă parte, planul personal visează pasiunile și preocupările tale dincolo de job. Vorbește de aspectele care te motivează, în ideea de a deveni mai bun.
Ținând cont de toate sfaturile menționate în acest articol, îți dorim succes la interviul de angajare!
Câteva aspecte pe care să le ai în vedere:
Primul interviu de angajare poate părea un lucru solicitant, iar presiunea factorilor externi poate influența comportamentul tău atunci când ești candidat la o poziție. Succesul unui interviu de angajare depinde de un cumul de factori, de la pregătirea ta, a candidatului, până la modul în care transmiți informațiile și te implici activ în discuție.
Interviul de angajare nu înseamnă doar că angajatorul adresează întrebările și candidatul răspunde. Mult mai apreciat va fi acel concurent care va adresa la rândul său întrebări menite să clarifice anumite aspecte.
În cele mai multe dintre cazuri, intervievatorul va solicita candidatului să adreseze întrebări referitoare la postul vacant. În cazul în care angajatorul nu lansează invitația de a i se adresa întrebări, tu, candidatul, poți să soliciți acest lucru, pentru a lămuri aspectele care nu sunt suficient de clare.
Decizia de a ocupa un anumit post aparține atât angajatorului, cât și candidatului. Candidatul poate să accepte sau să refuze o ofertă de angajare, iar această decizie trebuie luată în baza unor informații solide, pe care compania le oferă în cadrul interviului.
Discuția din cadrul unui interviu trebuie să fie cât mai naturală, lipsită de rigiditatea unei interogări. Angajatorul este interesat să afle informații utile despre candidat, care să indice în ce măsură se potrivește acesta cu postul vacant. Pe de altă parte, și candidatul trebuie să obțină informații referitoare la locul de muncă pentru care susține interviul.
În principiu, candidații trebuie să adreseze întrebări pentru a-și crea o imagine clară asupra a ceea ce presupune respectivul loc de muncă, deoarece alegerea trebuie să fie deopotrivă și de partea lor. Mediul de lucru și climatul organizațional pot influența în mod simțitor cariera unei persoane, iar alegerea unui job potrivit, care să îi permită să crească și să se dezvolte, este extrem de importantă.
Mai mult decât atât, în momentul în care un candidat pune întrebări relevante referitoare la postul prezentat, denotă o prezență activă în cadrul discuției, confirmând angajatorului alinierea cu cerințele jobului și nivelul de claritate obținut în urma discuției.
Cu alte cuvinte, adresarea întrebărilor potrivite nu are doar rolul de a clarifica anumite aspecte pentru angajat, ci și validarea capacității de înțelegere și asimilare a acestuia. Un angajator poate fi convins de implicarea candidatului, considerându-l potrivit pentru postul vacant, prin prisma întrebărilor pe care le adresează.
În general, întrebările tale ar trebui adresate în ultima parte a interviului, la finalul discuțiilor. Seria de întrebări inițiată de angajator nu ar trebui întreruptă, deoarece acesta urmează o structură prestabilită.
Dacă există, totuși, nelămuriri pe care dorești să le clarifici pe moment, profită de partea alocată pentru răspunsul pe care trebuie să-l furnizezi, iar la final, cere angajatorului să-ți permită să-i adresezi o întrebare.
De cele mai multe ori, intervievatorul va aloca o etapă în ultima parte a discuției, destinată întrebărilor din partea candidatului. În cazul în care această invitație nu are loc, poți solicita posibilitatea de a adresa câteva întrebări lămuritoare.
În general, întrebările din partea ta, ca potențial angajat ar trebui pregătite de acasă, în urma studierii anunțului de angajare, a site-ului firmei, a proiectelor în care aceasta a fost implicată. Există o mare varietate de întrebări la interviu și acestea depind, în mare parte, de specificul postului, dar și de claritatea cu care un anunț de angajare este redactat.
Formularea trebuie să fie clară și cât mai concisă pentru a nu risca primirea unor răspunsuri vagi sau pe lângă subiect. În cazul în care curiozitățile tale sunt legate de companie și de acțiunile acesteia, poți preciza și sursa informațiilor inițiale. Motivația ta de a căuta informații despre organizație este în general apreciată, denotând seriozitate și implicare.
Este important de menționat că întrebările pe care le poți adresa depind, în primul rând, de complexitatea discuției și de informațiile pe care intervievatorul le oferă. Dacă acesta surprinde informații complexe despre responsabilitățile angajatului sau despre echipa de lucru, întrebările nu ar trebui să mai vizeze astfel de subiecte. Prin urmare, lista de întrebări trebuie întotdeauna adaptată în funcție de subiectele abordate în cadrul discuției.
Totuși, un candidat poate să adreseze intervievatorului întrebări precum:
Evaluarea performanțelor unui angajat este un pas extrem de important în procesul de muncă. Valorile obținute vor influența măririle salariale, promovările, alocarea unor noi sarcini și multe altele. Prin urmare, este important ca un candidat să poată anticipa pretențiile pe care viitorul angajator le are cu privire la performanța sa, știind pe care dintre aspecte să pună accentul.
Indicatorii care determină performanța trebuie aduși la cunoștință candidatului odată cu cerințele postului. Doar în acest fel potențialul angajat va reuși să performeze și să-și îmbunătățească munca.
Dezvoltarea profesională este un aspect urmărit de majoritatea angajaților. O companie care investește în dezvoltarea angajaților săi și în îmbunătățirea performanțelor acestora este o firmă care valorizează resursa umană și un angajator pentru care merită să lucrezi.
Astfel, pentru a afla în ce mod îți poate susține compania evoluția profesională, este recomandat să întrebi încă de la interviu dacă se organizează sesiuni de training sau workshop-uri, dacă firma susține promovarea angajaților și așa mai departe. Poți sugera angajatorului să îți ofere câteva dintre cele mai recente exemple de astfel de inițiative.
La Michelin, oportunitatile de cariera sunt prezentate în cadrul primei interacțiuni a candidatului cu organizația, astfel încât acesta să înțeleagă că angajații sunt valorizați, iar dezvoltarea lor este importantă.
Această întrebare se aplică în cazul în care descrierea responsabilităților angajatului a fost sumară, fără prea multe detalii. Este absolut necesar ca un candidat să știe care vor fi îndatoririle sale zilnice, pentru a decide în cunoștință de cauză dacă postul i se potrivește sau nu.
Intervievatorul poate omite să dea detalii amănunțite, însă acestea contează mai ales în situația în care candidatul nu are experiență pe piața muncii. Prin urmare, roagă angajatorul să descrie amănunțit o zi de muncă obișnuită, cu toate detaliile și responsabilitățile pe care funcția le va presupune.
Poți întreba care sunt beneficiile pe care angajatorul le oferă. În cazul în care interlocutorul tău a omis să menționeze astfel de aspecte, te poți interesa dacă vei beneficia de bonuri de masă, de asigurare de sănătate, de zile libere suplimentare etc.
În funcție de cultura organizațională și de capacitatea financiară a fiecărei companii, angajatorii oferă astfel de beneficii angajaților pentru a-i menține motivați. Cunoscând această listă de beneficii, decizia de a accepta sau nu un anumit rol poate fi mult mai ușoară.
În Michelin, încă de la prima discuție, sunt sondate așteptările salariale ale candidatului, pentru a verifica dacă acestea sunt aliniate cu politica de salarizare a companiei.
Candidatul poate solicita comunicarea unui termen de răspuns din partea companiei la care a candidat, precum și menționarea canalului prin care acesta va fi oferit.
În cazul în care, spre exemplu, angajatorul a afirmat că revine până la finalul săptămânii cu un e-mail și acest lucru nu s-a întâmplat, candidatul poate solicita în scris oferirea unui răspuns.
Pentru o experienta de candidat unica, Michelin a documentat întreg procesul de recrutare și selecție, punându-l la dispoziția potențialilor angajați în fiecare anunț de recrutare. În acest fel, candidatul cunoaște toate etapele care au loc în timpul recrutării.
Setul de întrebări de mai sus are un caracter orientativ. Candidatul ar trebui să-și construiască propriile întrebări, bazate pe interacțiunea anterioară cu organizația sau complexitatea anunțului de angajare. Întrebările pot fi notate și selectate în momentul discuției, astfel încât să nu existe riscul de a repeta anumite subiecte anterior discutate.
Dacă nu știi ce întrebări să pui la un interviu, este o idee bună să analizezi toate materialele primite din partea angajatorului, dar și resursele disponibile online, notând curiozitățile și nedumeririle. Poate că unele dintre acestea vor fi lămurite pe parcurs, în timp ce altele vor avea nevoie de clarificări suplimentare.
Pot exista, de asemenea, întrebări mai punctuale, legate de cultura organizațională, echipa de lucru, modalitatea de raportare sau de distribuire a sarcinilor și așa mai departe. Și acestea merită aduse în discuție, în special pentru că, la un moment dat, vor deveni aspecte definitorii pentru desfășurarea muncii.
În cazul în care candidatul se află la început de carieră, este important de menționat că întrebările adresate angajatorului sunt o resursă importantă de informare și reprezintă o confirmare a faptului că acesta se implică activ, validându-i compatibilitatea cu postul vacant.
Un set de întrebări pentru interviul de angajare este extrem de folositor și pentru intervievator, dându-i ocazia de a comunica lucruri pe care le-a omis și ajutându-l să-și formeze o părere solidă despre candidat.