Mergi la conţinutul principal
EN RO
EN RO

News & Events |

Care vor fi meseriile viitorului și cum să te pregătești pentru ele

meseriile viitorului

Viitorul aparține tehnologiei, iar locurile de muncă se vor transforma în consecință. Digitalizarea a fost deja complet integrată în multe dintre procesele de muncă. Aceste schimbări pe care piața muncii le traversează își vor pune cu siguranță amprenta asupra dinamicii posturilor din interiorul unei companii.

Tehnologizarea a adus multiple beneficii la nivel organizațional, eficientizând procesele de lucru și simplificând multe dintre sarcinile pe care angajații le aveau de dus la îndeplinire. Totuși, deși aportul tehnologiei a fost unul crescut, importanța oamenilor nu s-a diminuat niciodată.

Meseriile viitorului, așa cum sunt prezentate în raportul companiei Cognizant, au la bază inteligența artificială, automatizarea, algoritmii, roboții sau big data. Cert este că munca nu va dispărea, iar oamenii nu vor fi înlocuiți de roboți. Din contră, prezența lor va fi, mai mult ca oricând, importantă și necesară.

Imaginația și ingeniozitatea umană au fost întotdeauna sursa evoluției tehnologice și a progresului digital. Cu alte cuvinte, locurile de muncă nu vor dispărea, doar focusul va fi cel care trebuie să se schimbe.

Meseriile viitorului - de ce abilități vei avea nevoie pentru a te adapta?

Apariția unor profesii de viitor poate să implice dezvoltarea unor abilități specifice. Cu toate acestea, există o serie de competențe care susțin adaptabilitatea și integrarea, indiferent de cum vor arăta joburile viitorului.

O gândire analitică este extrem de folositoare angajaților, fie că este vorba despre actualele locuri de muncă de pe piață sau despre meserii de viitor. Totodată, angajații trebuie să-și dezvolte flexibilitatea și toleranța față de schimbare. Oricât de dificil ar părea, schimbarea face parte din viața organizațiilor și este un promotor al succesului, iar atitudinea proactivă va cântări greu în favoarea adaptării în fața unei meserii de viitor.

Competențele digitale sunt un atu puternic al angajaților care își doresc să se adapteze unei meserii de viitor. Mai mult, învățarea și formarea continuă sunt elemente cheie pentru a atinge succesul profesional. Adaptarea în cadrul unei noi profesii, diferite de toate cele existente pe piață la momentul actual, implică un grad crescut de flexibilitate, deschidere față de schimbare și disponibilitate pentru învățarea continuă.

Care vor fi cele mai căutate meserii în viitor?

digitalizare

Joburile viitorului, așa cum sunt ele prezentate în raportul întocmit de compania Cognizant, au fost proiectate în urma analizei progresului tehnologic, tendințelor de piață și estimărilor legate de felul în care va arată piața muncii în următorii ani.

Multe dintre companii admit importanța tehnologiei și investesc în cercetare și dezvoltare, încercând să ducă progresul la următorul nivel. În urma acestor eforturi, se vor naște nu doar procese noi de muncă, ci și joburi de sine stătătoare.

  1. Designer de voce UX

Studiile au arătat că asistenții virtuali cu o voce cât mai apropiată de cea umană cresc șansele de reușită ale unei operațiuni și gradul de satisfacție al clienților. Un designer de voce UX va fi capabil să transforme o interfață vocală pentru a reflecta trăsăturile unice de vorbire ale fiecărei persoane, provocând interlocutorul să se implice într-o conversație care va avea trăsături autentice și apropiate de experiențele sale din viața de zi cu zi.

Fie că este vorba despre accent, inflexiuni ale vocii sau particularități lingvistice, o interfață vocală naturală va încuraja clientul să se simtă confortabil. Un candidat talentat din punct de vedere lingvistic, cu minime cunoștințe tehnice, va putea ocupa un astfel de rol.

  1. Manager de proiectare a caselor inteligente

Un designer de interior care ajută clientul să-și organizeze spațiul într-un mod optim și estetic va avea nevoie de noi abilități, odată cu evoluția tehnologică în materie de spații inteligente. O casă inteligentă va deveni în scurt timp un trend greu de evitat, iar o persoană capabilă să integreze tehnologia în locuințe sau în spațiile dedicate angajaților va avea numai de câștigat.

  1. Anticipator de calamități cibernetice

Pericolul cibernetic crește odată cu dezvoltarea tehnologică. O persoană care să anticipeze un atac cibernetic, evaluându-i impactul, gravitatea și consecințele, va fi indispensabilă majorității companiilor care investesc în digitalizare.

Acest rol va putea fi ocupat de persoane cu expertiză tehnică și capabile să realizeze studii despre iminența unei amenințări cibernetice, protejând marile companii sau instituții guvernamentale.

  1. Specialist în designul personalității gadgeturilor

Produsele și serviciile digitale vor fi transformate în adevărate personaje cu ajutorul unui designer care să le dea personalitate. În acest fel, interacțiunea cu utilizatorii poate deveni mai plăcută și mult mai naturală. Fie că este vorba despre sisteme de parcare sau roboți meniți să automatizeze anumite servicii, o interfață care să ușureze și să îmbunătățească experiența clienților poate duce la o preferință crescută pentru utilizarea acestor tehnologii.

Analizând experiența și preferințele consumatorului, specialistul în designul personalității mașinăriilor poate influența preferința clientului pentru un anumit brand, printr-o interacțiune cât mai firească și naturală.

  1. Ofițer de risc al echipamentelor și  mașinilor

Deși inteligența artificială (AI) aduce beneficii incontestabile în viața clienților și a organizațiilor, creând mașinării cu personalitate care să se adreseze în mod direct nevoilor consumatorului, erorile pot să apară. Un ofițer de risc al mașinăriilor trebuie să fie pregătit pentru situațiile riscante în care produsele inteligenței artificiale eșuează.

Acest rol nu doar că apără reputația producătorului în cazul riscului de eșec, dar are și misiunea de a spori încrederea cumpărătorilor în produse automatizate, monitorizându-le constant și asigurând contextul utilizării lor în siguranță.

Meseriile prezentate sunt doar câteva dintre acele locuri de muncă pe care specialiștii anticipează să le înființeze în viitor. Cert este că progresul tehnologic conduce omenirea tot mai aproape de mașini zburătoare sau roboți care să preia o parte dintre sarcinile angajaților. Abilitățile tehnice sunt importante, iar angajații trebuie să investească în dezvoltarea unor cunoștințe interdisciplinare.

Rolurile de IT își fac simțită prezența nu doar în companiile de profil, iar expertiza tehnică este tot mai importantă pentru organizațiile care își doresc să rămână competitive. În cadrul Michelin, inițiativa continuă de digitalizare a dus la nevoia de a angaja persoane care să se ocupe de software development. Organizațiile au înțeles că tehnologizarea nu este o opțiune, ci o necesitate, și că trebuie să acționeze în consecință pentru a-și păstra poziția pe piață.

Ba mai mult, investiția în cercetare și dezvoltare este un pas important înspre progres. Pe lângă departamentele clasice de producție sau achiziții, Michelin acționează în domenii precum cercetare si dezvoltare pentru a se alinia la tendința de digitalizare.

Toate meseriile de viitor care implică abilități tehnice se vor transforma treptat în profesii bine plătite, iar angajații care vor ține pasul cu schimbările din piață în ceea ce privește lumea digitală vor deveni indispensabili.

Meserii de viitor - ce rol vor avea oamenii?

Odată cu tehnologizarea și automatizarea tuturor proceselor de muncă, întrebarea angajaților este legată de rolul pe care îl vor mai avea ei în cadrul firmelor. Oamenii nu vor fi înlocuiți de roboți, iar dacă aceștia vor prelua sarcini din cadrul organizațiilor, rolul lor va fi cel de a ușura munca și de a eficientiza acțiunile din mediul organizațional.

Deși multe dintre sarcini au fost preluate de mașinării bazate pe inteligența artificială, aportul oamenilor este unul extrem de valoros. Prin urmare, pentru a rămâne competitivi, angajații pot investi în dezvoltarea unor abilități care să le asigure continuitate în carieră și integrarea facilă într-un mediu în care digitalizarea este în continuă evoluție.

Joburile viitorului - ce activități pot fi îndeplinite de roboți?

angajat vs robot

Inteligența artificială înregistrează progrese impresionante. Totuși, aceasta trebuie privită nu ca o amenințare, ci ca o unealtă menită să faciliteze munca. În general, mașinăriile inteligente sunt concepute să preia sarcinile repetitive și consumatoare de timp. Pentru a reduce timpul de așteptare în call center, spre exemplu, companiile utilizează un asistent virtual care poate îndruma clientul în vederea efectuării unor operațiuni simple.

În procesul de recrutare, firmele utilizează interviul înregistrat sau interviul cu un robot, programat să adreseze o serie de întrebări candidaților. Tot în cadrul acestui proces, recrutorii apelează la gamificare pentru a testa abilitățile unor candidați. Totuși, de remarcat este faptul că interviul final va fi susținut de către un reprezentant din cadrul organizației, care să poată aprecia potrivirea candidatului la cultura organizațională. Deși există numeroase procese intermediate de inteligența artificială, amprenta umană joacă totuși un rol decisiv.

În cadrul Michelin, roboții sunt programați să ofere informații din sfera HR angajaților de la nivel național sau internațional. Totodată, aceștia pot prelua date din surse disparate, prelucrându-le într-un timp foarte scurt sau pot genera documente care să faciliteze activitățile financiare sau de raportare. Inteligența artificială ajută la digitalizarea unor actiuni care, în caz contrar, ar fi costat angajatul ore sau chiar zile de muncă.

Deși utilă în cazul activităților de rutină, tehnologia AI nu va suplini nici experiența, dar nici calitatea serviciilor pe care angajații le prestează.

Joburi de viitor - cum să conviețuiești cu roboții?

Deși poate părea greu de crezut, roboții fac sau vor face parte negreșit din viața noastră. Companiile vor investi în inteligența artificială pentru a da răgaz angajaților să se concentreze pe latura strategică și pe crearea unei experiențe unice pentru consumator. Fără a fi împovărați de rapoarte, facturi și alte activități repetitive, angajații vor avea răgazul de a se afirma și de a aduce plus valoare în firma din care fac parte.

Conform exemplului de mai sus, nu doar companiile de IT au nevoie de personal tehnic pentru a funcționa optim. În cazul în care în organizația din care faci parte nu există până în momentul de față un rol de specialist IT, este foarte probabil ca acesta să devină necesar în următoarea perioadă. Poți să urmezi un curs care să-ți dezvolte câteva abilități tehnice sau poți să te oferi voluntar să preiei câteva responsabilități din acest sector.

Cunoașterea unei limbi străine este un alt atu. O interacțiune cu un client străin, comunicând în limba sa, va crește respectul și încrederea acestuia pentru companie. Învață o limbă suplimentară față de limba engleză, inspirându-te din portofoliul de clienți ai firmei și orientându-te după locurile din care cei mai mulți dintre aceștia provin.

Nu în ultimul rând, implică-te în acțiuni de dezvoltare și documentează-te în legătură cu progresul tehnologic pe care compania din care faci parte îl înregistrează. Spre exemplu, comunitățile de Citizen Developers din cadrul Michelin învață să realizeze diferite automatizări pentru proiectele organizației, susținând progresul tehnologic și integrarea angajaților în acest proces.

Inteligența artificială este o creație a omului, iar rolul său este acela de a-i ușura nu doar viața de zi cu zi, ci și munca pe care o desfășoară. Serviciile de calitate, interacțiunea dintre angajați și clienți sau dorința de progres nu pot fi suplinite de roboți. Rolul angajatului este acela de a se alinia și de a se adapta cât mai bine acestei evoluții digitale.

Sursa foto: Shutterstock

competente de comunicare la job

COMPETENȚE DE COMUNICARE - DE CE SUNT NECESARE

A deține competențe de comunicare solide este un atu important pentru orice angajat, indiferent de domeniul în care activează. Interacțiunea la locul de muncă este bazată în totalitate pe comunicare

rolul obiectivului profesional

OBIECTIVUL PROFESIONAL - CE ROL ARE ȘI CUM SĂ ÎL SCRII CORECT ÎN CV

Un obiectiv profesional bine construit ajută candidatul nu doar să se orienteze în carieră, ci și să obțină un loc de muncă într-un timp mult mai scurt. Deși este un pas extrem de important în alcătuirea CV-ului,

cariera profesionala

CE ESTE CARIERA: CUM ÎȚI CREEZI O CARIERĂ ȘI CUM O CONSOLIDEZI

O carieră de succes face parte din planurile oricărui tânăr orientat înspre dezvoltare și evoluție. Scopurile pentru care angajații își doresc o carieră sunt diferite și strâns legate de valorile fiecărui individ.

Cookie Privacy

Pentru a viziona acest videoclip Youtube: Acceptați toate scopurile legate de Youtube (considerați că trebuie să acceptați toate, cu excepția geolocației) + Acceptă partenerul YouTube


Open cookie Preferences